Thursday, March 12, 2009

Sectoren in Stress

Volgens een onderzoeksrapport van ABN Amro bank (NewBank)naar de gevolgen van de kredietcrisis voor sectoren in Nederland dat uitkwam eind februari 2009 komt de IT-sector er beter vanaf dan andere sectoren. DE IT zal de gevolgen niet ontkomen maar de groei zal rond de nul-factor liggen.

Volgens het gesprek wat ik vanochtend had met Jeroen Jong, accountmanager ABN Amro (New Bank) omtrent het rapport wat hij overhandigde lopen de meningen over hoe IT-dienstverlening zich tijdens een recessie zal ontwikkelen uiteen. In het verleden was IT vaak 'recessieproof'. Maar dat was wel in een tijd dat de informatietechnologie in opkomst was en investeringen in IT als strategisch werden gekenmerkt. (volgens mij hebben IT-bedrijven nog nooit een echte tijd van financiele-/kredietcrisis meegemaakt)

De zakelijke IT-dienstverleningssector lijkt relatief gezien minder gevoelig voor de huidige economische neergang, stelt het rapport. Natuurlijk vind er vraaguitval plaats, vooral vanuit de financiele sector, één van de grotere opdrachtgevers, die het hardst geraakt wordt door de huidige kredietcrisis. Maar IT-diensten gelden door hun noodzaak en onderscheidend vermogen, over het algemeen toch niet als eerste aangewezen besparingspost voor bedrijven. Wel is te zien dat grotere projecten worden uit- of afgesteld. Bedrijven die met onderhoudscontracten werken zullen weer minder merken van de crisis. Daar waar IT (aantoonbaar) bijdraagt aan een efficiëntere bedrijfsvoering zullen ook in een tijd van recessie (of zelfs juist) ondernemingen in IT willen investeren. Een kleine krimp in hardware en lichte groei in software en dienstverlening. Diversificatie naar klantsegment is komend jaar cruciaal! Specialisatie richting financiële of industriële opdrachtgevers is een nadeel [killing dus] aangezien de omzet in deze segmenten sterk terugloopt. Voor het eerst zal de marge van IT-bedrijven wel onder druk komen te staan ivm de stijgende loonontwikkeling.

Zelf ben ik van mening dat bedrijven juist in een tijd van 'bezinning' hun processen onder de loep gaan nemen. Ondanks hectiek zullen ze de tijd nemen om processen te herstructureren en juist nu te investeren om ze op orde te brengen. Voor het eerst zal er echt duidelijk voordeel ontstaan voor de online dienstverleners die via het SAAS model (Software as a Service) werken. Met hun abonnementsvormen en maandelijkse betalingen zijn daar geen grote investeringen vooraf noodzakelijk wat in deze tijd direct zijn ROI terugverdiend.

Dergelijke berichtgevingen lopen volledig in lijn met mijn eigen bevindingen in de markt en de manier waarop bedrijven een beroep op ons blijven doen.


Bookmark and Share

No comments: